5 tipp, hogyan tedd rendszeressé a jógagyakorlásod

Lehet, hogy kezdő vagy, esetleg már régóta jógázol. A haladó jógások, sőt, még az oktatók is gyakran küzdenek azzal, hogy elmarad a gyakorlásuk, utána pedig nem könnyű visszaállítani a napi vagy heti rutint.

Ha most kezdenéd, van pár kellék, amire szükséged lesz.

Otthoni gyakorlás

Jógagyakorlás otthon
Jógagyakorlás otthon
  • Jógaszőnyeg: legyen olyan szőnyeged, ami számodra ideális. A választáshoz nyugodtan kérj segítséget az oktatódtól vagy az eladótól. Nálam, a Rottenbiller utcai órákon ezért van 6-féle szőnyeg, hogy kipróbálhasd, melyik a legjobb számodra. Elárulom, mindegyik zöld 🙂
  • Kényelmes nadrág és felső: fontos, hogy komfortosan érezd magad gyakorlás közben.
  • Videók: kezdő és haladó szinten is segítség. Ha csak most kezdesz jógázni, a sérülésvédelem miatt érdemes elmenni stúdiós órára is, vagy venni pár magánórát, hogy egy oktató igazíthasson, és jól rögzüljenek a mozdulatok. Haladóbb szinten pedig változatossá és érdekessé teszi a gyakorlásod, ha más irányzatok felé is nyitsz. Videókat találsz a YouTube-on, és vannak előfizetős oldalak, például az Alo Moves vagy a magyar nyelvű JógaKlikk. Kezdheted azzal is, hogy megtanulsz egy Napüdvözletet, amivel tökéletesen át tudod mozgatni a tested, és ezt gyakorlod naponta. A Napüdvözlet egy alap gyakorlatsor, több fajtája van, válassz egyet, ami tetszik 🙂

Gyakorlás stúdióban

  • Kényelmes nadrág és felső: ne foglalkozz azzal, hogy a legújabb, legdrágább cuccokat beszerezd, mert a jógán nem ez a lényeg, sőt! Jó, ha a felső se nem szűk, se nem bő, mert ha nagyon bő, akkor sokszor kell igazgatnod.
  • Bérlet: inspirál, hogy elmenj gyakorolni akkor is, ha éppen esik vagy fúj.

Jöjjenek a tippek 🙂

5 tipp

Nem fontos, hogy mindegyiket betűre betartsd. De próbáld ki mindenképp, és nézd meg, melyik működik!

1. 30 napos challenge

Miért fontos? Mert így szoktatod hozzá az idegrendszered, a tested és a tudatod a rendszeres gyakorláshoz. Így tudsz kialakítani egy új szokást.

  • Határozd el, milyen rendszerességgel, mennyi ideig szeretnél gyakorolni. Hetente egyszer? Hetente hatszor? 15 percet? 60 vagy 90 percet? Ha naponta szeretnél gyakorolni, elsőre 15 perc is tökéletes, lényeg, hogy annyi időt szánj rá, amit legalább 30 napig tartani tudsz.
  • Delegálj időt a gyakorlásra. Illeszd be a heti- vagy napirendedbe, a legjobb, ha mindig azonos időben gyakorolsz. Legyen olyan, mint a fogmosás. Ugye, fogmosás nélkül sem mész el otthonról? 🙂

2. Hagyd elöl a jógaszőnyeget

A jógaszőnyeget ne csavard fel, és semmiképp se tedd el a szekrény mélyére. Legyen mindig szem előtt, azonnal elérhető helyen. Miért?

Mert a legkisebb ellenállás felé törekszünk. Achor szerint az akaraterő nem elegendő egy új szokás hosszú távú fenntartásához, sőt minél többet használjuk, annál inkább elhasználódik. Ha elöl hagyod a jógaszőnyeget, akkor csökkented azt az energiát, ami a gyakorlásod megkezdéséhez szükséges, így kevesebb akaraterőre lesz szükséged.

3. Figyeld a változásokat

Óriási inspiráció, ha ismered, milyen változások mennek végbe a testedben és a tudatodban.

  • Milyen hatással van a testedre a jóga rendszeres gyakorlása? Változott a tartásod? Elmúlt a hátfájás vagy derékfájás? Nem fáj már annyit a fejed?
  • Változott a légzésed? Mélyebben, tudatosabban lélegzel? A légzés szerepéről itt olvashatsz bővebben.
  • Hogyan hat a jóga a tudatodra? Nőtt az önbizalmad? Jobban tudsz fókuszálni? Könnyebben veszed az akadályokat? Rugalmasabb vagy? Kedvesebb, megértőbb, türelmesebb? Változtak a kapcsolataid?
  • Milyen érzéseid vannak a jógával kapcsolatban? A testedben pontosan hol érzed ezt?

4. Legyél tudatos

Ha elvégezted a 30 napos küldetést, nem baj, ha néha-néha kimarad 1 hét vagy akár több. De legyél tudatos ezzel kapcsolatban, és figyeld Magad. Figyeld meg, ha kihagyod a jógát, milyen hatással van Rád. Ez garantáltan vissza fog terelni a szőnyegre 🙂

5. Mérd az eredményeidet

Lehet, hogy úgy érzed, nem haladsz semmivel. Én így voltam vele. De az igazság az, hogy sokkal gyorsabban haladsz majd. Miért? Mert könnyebben veszed majd a dolgokat, kevésbé terhel meg egy levél megírása, egy nehezebb beszélgetés, esetleg konfliktus. Úgy oldod meg a feladatokat, hogy észre sem veszed. Tedd mérhetővé ezt: nézd meg, milyen feladatokból mennyit végeztél el, és hasonlítsd össze azzal az állapottal, amikor nem jógázol.

+1-néhány, ha már hosszabb ideje gyakorolsz

  • Gyakorolj minden nap egy olyan pózt, amit imádsz és egyet, amit utálsz. Így örömöd leled a gyakorlásban, és kihívásod is lesz, ami inspirál.
  • Intuitív gyakorlás: csak lépj a matracra a megszokott időben, és érezni fogod, hogy mire van szükséged. Talán a derekad fáj, vagy éppen bátorságra van szükséged. Engedd, hogy az életed vezesse a gyakorlásod!

Neked milyen módszer segít? Ha van, amit kihagytam, írd meg hozzászólásban, inspirálj másokat!

Csodálatos gyakorlást kívánok! 🙂

Namaste!

Forrás:
Achor, Shawn: A boldogság mint versenyelőny: Hogyan legyünk sikeresek a munkában a pozitív pszichológiai eszközeivel?
Keys To A Rewarding Home Yoga Practice – Judith Hanson Lasater

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük